خونگیری از نوزاد

خونگیری از نوزاد به منظور انجام دادن چکاپ جهت اطمینان از سلامتی نوزاد انجام میشود. خونگیری از نوزاد یکی از چالش برانگیز ترین مواردی است که پزشکان و پرستاران با آن مواجه هستند. 

اکثر موارد خونگیری از نوزاد از پاشنه پا انجام میشود، همچنین باید در نظر داشت که کنترل نوزادان در هنگام انجام آزمایش خون در منزل ممکن است کمی سخت باشد. 

سایا طب آزما تلاش بر این داشته تا با بکار گیری متخصصین این امر را تسهیل کند.

خونگیری از نوزاد
رزرو نوبت

خونگیری از نوزاد چگونه است؟

خونگیری از نوزاد معمولا از پاشنه پا انجام مشود زیرا دست های نوزاد هنوز آنقدر قوت ندارند تا بتوانند علاه بر تحمل سوزن، خون کافی را بدهند.

از طرفی به دلیل اینکه رگ های نوزاد بسیار کوچک و باریک اند انجام دادن خونگیری از نوزاد از دست دارای ریسک بالاتری است، در نتیجه این اقدام از طریق پاشنه پا نوزاد انجام میشود.

خونگیری از نوزاد در منزل

چه مواردی باید در خون گیری از نوزاد رعایت شود؟

خونگیری از نوزاد به مراتب حساس تر و نیازمند دقت بالاتری نسبت به بزرگسالان میباشد. کودکان به دلیل ترس از سوزن و مسائل دیگر ممکن است رضایتی به این کار نداشته باشند. یکی از اولین چالش ها در خونگیری از نوزاد و کودکان قانع کردن آن در برابر خون گیری است. 

داشتن مهارت کافی در هنگام خونگیری از نوزاد نیز اهمیت بالایی دارد، رگ های موجود در بدن کودک و نوزاد بسیار کوچک هستند و این امر قدری عمل خونگیری را سخت میکند. 

در هنگام خون گیری بایستی برخی نکات را جهت ایجاد آرامش و خونگیری راحت تر انجام داد مانند:

  • صحبت کردن و قانع کردن کودک و نوزاد برای انجام آزمایش
  • آماده شدن برای خونگیری
  • همراهی کردن کودک و نوزاد در حین خونگیری

نمونه گیری از نوزاد

نمونه گیری از نوزاد و کودک باید در شرایطی بسیار آرام و مطابق میل کودک انجام شود زیرا نمونه خون گیری از نوزاد و کودکان دارای مراحل به مراتب حساس تری نسبت به بزرگسالان است.

یکی از این مراحل حساس در خونگیری، رگ گیری در نوازادان است که به دلیل بی قرار احتمالی نوزاد و اخلال در انجام روند رگ گیری، متخصصان باید فکر های لازم جهت تسهیل هرچه بیشتر این روند را داشته باشند.

برای اینکه کودک به هیچ وجه از خونگیری هراسی نداشته باشد و بتواند آرامش خود را بصورت کامل حفظ کند باید قبل از آزمایش با او صحبت کرد و او را کاملا قانع نمود. خون گیری نوزادان معمولا از پاشنه پا صورت میگیرد ولی برای کودکان ممکن است وریدی هم باشد.

موارد مورد بررسی درخونگیری از نوزاد چیست؟

مسائل مختلفی در نمونه خونگیری از نوزادلن مورد بررسی قرار می گیرند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فنیل کتونوری (PKU)

در این بیماری بدن نمی تواند نوعی خاص از پروتئین را هضم کند و بر مغز تاثیر گذار است. از عوارض آن تب با درجات مختلف و عقب ماندگی ذهنی است.

کودکان مبتلا  در بدو به دنیا آمدن علائمی از خود بروز نمی دهند. با گذشت زمان فعالیت زیاد بی هدف و تشنج در آن ها پدیدار می شود. نمونه گیری خون نوزاد به تشخیص زود هنگام این بیماری کمک می کند.

بیماری شربت افرا

نوعی اختلال ارثی است که در اثر عدم پردازش درست بخش هایی از نوعی پروتئین ایجاد می شود. علامت بسیار شایع آن احساس بوی شربت افرا در ادرار نوزاد است. در صورت تشخیص ندادن به موقع منجر به مرگ کودک در دو هفته اول پس از تولد خواهد شد. 

بیماری گالاکتوزمی

این نیز نوعی بیماری وراثتی است که در آن کودک ناتوان از هضم نوعی پروتئین است. این  اختلال بسیار خطرناک است و باید به سرعت درمان شود. علائم آن که دو هفته بعد از تولد شروع به بروز می کند، شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن اشتها
  • استفراغ بیش از حد
  • اسهال
  • قرمز شدن پوست
  • بزرگ شدن کبد
  • پیدا شدن اسید آمینه در ادرار 
  • انباشت مایع شکمی و تورم شکمی

آزمایش تیروئید نوزاد

تشخیص به موقع تیروئید در نوزاد مانع بروز مشکلات در آینده کودکان میشود. بهترین زمان برای آزمایش تیروئید نوزاد 3 روز بعد از تولد است. آزمایش تیروئید نوزاد توسط سایا طب آزما در منزل قابل انجام است.

هایپرپلازی

این بیماری به صورت مادرزادی ممکن است به نوزاد منتقل شود. نوزاد مبتلا به این بیماری مادرزادی قادر نیست که هورمون کورتیزول را تولید نماید. عدم درمان این بیماری در دوران بزرگسالی باعث ایجاد مشکلات در بخش تناسلی فرد میشود.

سایر خدمات سایا طب آزما

از دیگر خدمات قابل ارائه که توسط مرکز سایا طب آزما انجام میشود میتوان به چکاپ کامل آقایان و چکاپ کامل خانم ها اشاره کرد. همچنین میتوانید آزمایش خون بارداری را نیز توسط این مرکز در منزل با کمترین هزینه انجام دهید.